Tarkemmat tiedot muutoksista on koottu paikkakunnittain Pohteen verkkosivuille osoitteeseen pohde.fi/palvelumme/muutoksia-kesaajan-palveluissa/.
Asiakkaita pyydetään olemaan ensisijaisesti yhteydessä omaan terveyskeskukseen hoidon saamiseksi. Jos oma terveyskeskus on kesällä suljettu, puhelu ohjautuu eteenpäin palvelevaan terveyskeskukseen.
Omaolo ja Digitaalinen sote-keskus palvelevat myös kesällä
Asiakkaiden käytössä on verkossa Omaolo-palvelun oirearvio, joka on avoinna ympäri vuorokauden osoitteessa omaolo.fi. Oirekyselyn avulla asiakas saa ohjeet itsehoitoon tai hänet ohjataan ottamaan yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen.
Pohteen digitaalinen sote-keskus palvelee Ylivieskan, Alavieskan, Nivalan, Sievin, Haapajärven, Reisjärven ja Pyhäjärven asukkaita myös kesäaikaan. Palvelu on avoinna arkisin kello 7-21 ja viikonloppuisin sekä arkipyhinä kello 8-18. Digitaalinen sote-keskus on sosiaali- ja terveyskeskus verkossa. Asiakas voi keskustella chatissa hoitajan kanssa hoidon tarpeesta tai osallistua etukäteen varatulle hoitajan tai lääkärin videovastaanotolle. Palvelu löytyy Pohteen verkkosivuilta osoitteesta pohde.fi/palvelumme/digitaalinen-sote-keskus/.
Kiireelliseen hoitoon hakeutuminen
Maanantaista perjantaihin kello 8-16 kiireellistä hoitoa annetaan ensisijaisesti terveyskeskuksessa. Perjantaisin aukioloaika saattaa olla joissakin terveyskeskuksissa lyhyempi.
Päivystyksessä hoidetaan sairauksia ja vammoja, joiden hoitaminen ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Kun oma terveyskeskus on kiinni, asiakkaan kannattaa soittaa ennen päivystykseen lähtöä Päivystysapuun numeroon 116 117. Puhelu on maksuton. Päivystysapu arvioi, tarvitseeko asiakas kiireellistä hoitoa ja antaa toimintaohjeet. Päivystysavulla on käytössä myös chat-palvelu. Tarkemmat tiedot löytyvät Pohteen verkkosivuilta osoitteesta pohde.fi/palvelut/paivystys/.
Henkeä uhkaavassa tilanteessa tulee aina olla yhteydessä puhelimella numeroon 112.