Apuvälinepalvelut
Palvelun sisältö
Apuvälinepalveluiden toiminta pohjautuu potilaan toimintakykyarvioon sekä lääkinnällisen kuntoutuksen valtakunnallisiin luovutusperusteisiin. Voit saada käyttöösi apuvälineen, jos toimintakykysi on heikentynyt ja apuväline parantaa kykyäsi toimia. Arvioimme, millaista apuvälinettä voit tarvita ja neuvomme, miten sitä käytetään.
Oikein käytettynä apuväline on turvallinen ja kestävä. Apuvälinepalvelujen apuvälineet kierrätetään huollettuna seuraavalle käyttäjälle. Luovutamme apuvälineen sinulle aina huollettuna ja puhtaana.
Apuvälineet ja palvelu ovat maksuttomia.
Toimi näin
Perusapuvälineet ilman lähetettä
Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta. Voit asioida missä tahansa Pohteen apuvälinepalvelujen palvelupisteessä. Perusapuvälineitä ovat: kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Näihin apuvälineisiin et tarvitse lähetettä. Huolehdit apuvälineen kuljettamisesta itse.
Ota mukaasi kuvallinen henkilökortti, kun haet apuvälineen. Jos noudat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.
Apuvälinepalvelujen yhteystiedot
Yksilölliset apuvälineet lähetteellä
Jos tarvitset yksilöllistä arviointia vaativan apuvälineet kuten sähköpyörätuolin, seisomatelineen tai proteesin, tarvitset ammattilaisen suosituksen tai lähetteen. Varaamme sinulle ajan yksilölliseen arvioon. Saat tiedon ajanvarauksesta puhelimitse tai kirjeellä.
Yksilöllisesti arvioitavat apuvälineet
Huolto
Jos apuväline menee rikki tai se ei toimi, soita Apuvälinepalvelujen palvelunumeroon tai ota yhteyttä verkossa Palse.fi-sivuston kautta.
Huollamme apuvälineitä seuraavilla paikkakunnilla: Oulu, Oulainen, Kuusamo, Raahe ja Haapavesi. Vastaat itse apuvälineen kuljettamisesta huoltoon. Kotihoitosängyt, seisomatelineet sekä henkilönostimet huollamme kotonasi.
Säilytä apuvälinettä saamiesi ohjeiden mukaisesti ja pidä apuväline puhtaana.
Palautus tai laina-ajan jatkaminen
Palauta apuväline mihin tahansa Pohteen palvelupisteeseen, kun et enää tarvitse välinettä tai viimeistään palautuspäivänä. Palautuspäivän näet lainaussopimuksesta. Jos tarvitset apuvälinettä edelleen, voit pyytää lisää laina-aikaa apuvälineelle.
Jos tarvitset lisää laina-aikaa, ota ensisijaisesti yhteyttä verkossa Palse.fi-sivuston kautta.
Voit myös soittaa. Valitse paikkakunta, niin näet yhteystiedot.
Avoinna kaikkina viikonpäivinä ja vuorokauden aikoina.
itsenäisyyspäivä
Apuvälinepalvelujen palvelunumeroon voit jättää milloin tahansa soittopyynnön apuvälineisiin, ajanvaraukseen ja apuvälineen huoltoon liittyvissä asioissa.
Puhelu ohjautuu opastuksen mukaan seuraavasti:
1. Hengitysapuvälineyksikkö (uniapean hoito ja tarvikkeet, ajanvarausasiat, muut asiat).
2. Apuvälinelainaamo (aukioloajat, apuvälineen lainaus ja palautus, maksusitoumusasiat, ajanvaraus-ja peruutusasiat, lähete- ja muut asiat).
3. Apuvälineiden huolto ja korjaus.
10-14
10-14
8-12
Henkilökunnan työhyvinvointipäivä
itsenäisyyspäivä
Voit soittaa apuvälineisiin liittyvissä asioissa.
10-14
10-14
8-12
Henkilökunnan työhyvinvointipäivä
itsenäisyyspäivä
Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta apuvälinekeskuksen aukioloaikoina. Tällaisia perusapuvälineitä ovat esimerkiksi kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Kun lainaat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.
Mikäli apuvälineratkaisusi pitää arvioida vammaan, sairauteen tai kehitysviivästymään liittyen perusteellisemmin ja apuvälineesi tarvitsee mahdollisesti yksilöidä (esimerkiksi sähköiset liikkumisen apuvälineet, yksilöllinen pyörätuoli, proteesit, lasten apuvälineet), varataan sinulle erillinen aika apuvälinearvioon. Ajanvaraustapaamiseen tarvitset lääkärin lähetteen, jonka perusteella sinut kutsutaan arviointikäynnille Oulun tai Raahen apuvälinekeskukseen. Ajanvarausvastaanottopaikka ilmoitetaan sinulle kutsukirjeessä.
Hengitysapuvälineet saat Raahen sairaalan keuhkotautien poliklinikalta.
Apuvälinekeskuksessa voit huollattaa/korjauttaa sieltä lainaamasi apuvälineet.
Kuntoutumistalo
- tietoa kokonaisvaltaisesta kuntoutumisesta ja kuntoutujan palveluista
- ohjeita elintapojen muutoksiin ja mielekkään arjen edistämiseen
- itsehoito-oppaita omatoimisen kuntoutumisen tueksi ja toimintakyvyn edistämiseksi.
Sähköinen asiointi Palse.fi-portaalissa
Voit asioida Palse.fi-portaalissa, jos sinulle on myönnetty palveluseteli tai maksusitoumus, jonka saatekirjeessä ohjeistetaan asioimaan Palse.fi-portaalissa.
Palse.fi-portaalissa voit
- tarkastella sinulle lainattujen apuvälineiden tietoja, jatkaa laina-aikoja tai pyytää laina-ajan jatkamista.
- tehdä huoltopyynnön, jos apuväline menee rikki.
- tehdä maksusitoumuksen tai palvelusetelin uusintapyynnön peruukista, rintaproteesista, tukisukista, tukihihoista sekä hoitokäsineistä.
Aloita asiointi kirjautumalla sisään Palse.fi-portaaliin.
Kenelle ja millä ehdoin
Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteisiin.
Peruste apuvälineelle voi olla esimerkiksi