Apuvälinepalvelut

Palvelun sisältö

Voit saada käyttöösi apuvälineen, jos toimintakykysi on heikentynyt ja apuväline parantaa kykyäsi toimia. Arvioimme, millaista apuvälinettä voit tarvita ja neuvomme, miten sitä käytetään.

Oikein käytettynä apuväline on turvallinen ja kestävä. Apuvälinepalvelujen apuvälineet kierrätetään huollettuna seuraavalle käyttäjälle. Luovutamme apuvälineen sinulle aina huollettuna ja puhtaana.

Apuvälineet ja palvelu ovat maksuttomia.

Toimi näin

Perusapuvälineet ilman ajanvarausta ja lähetettä

Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta. Näitä apuvälineitä ovat: kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Näihin apuvälineisiin et tarvitse lähetettä.

 

Yksilölliset apuvälineet lähetteellä

Jos tarvitset yksilöllistä arviointia vaativan apuvälineet kuten sähköpyörätuolin, proteesin ja tukitekstiilin, tarvitset ammattilaisen suosituksen tai lähetteen.

 

Asiointi

Voit asioida missä tahansa Pohteen apuvälinepalvelujen palvelupisteessä. Sinun ei tarvitse varata aikaa. Ota mukaasi kuvallinen henkilökortti, kun haet apuvälineen.
Toimitamme kotiisi vain isokokoiset apuvälineet, joita ei voi kuljettaa henkilöautolla.

Jos noudat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.

Huolto

Säilytä apuvälinettä saamiesi ohjeiden mukaisesti ja pidä apuväline puhtaana. Jos apuväline menee rikki tai se ei toimi, saat huollon seuraavilla paikkakunnilla: Oulu, Kuusamo, Raahe ja Haapavesi. Kotihoitosängyt, seisomatelineet sekä henkilönostimet huollamme kotonasi.

Jos apuvälineesi tarvitsee huoltoa, soita palvelunumeroon. Valitse paikkakunta, niin näet yhteystiedot. Voit ottaa yhteyttä myös verkossa Palse.fi-sivuston kautta.

 

Palautus tai lainan uusiminen

Palauta apuväline mihin tahansa Pohteen palvelupisteeseen, kun et enää tarvitse välinettä tai viimeistään palautuspäivänä. Palautuspäivän näet lainaussopimuksesta. Jos tarvitset apuvälinettä edelleen, voit pyytää lisää laina-aikaa apuvälineelle.

Jos tarvitset lisää laina-aikaa, soita palvelunumeroon. Valitse paikkakunta, niin näet yhteystiedot. Voit ottaa yhteyttä myös verkossa Palse.fi-sivuston kautta.

 

Yhteystiedot

Palvelupaikka
Raahen apuvälinekeskus
Osoite
Rantakatu 4,
92100 RAAHE

Sisäänkäynti L1-ovesta.
Aukioloajat
Ma

10-14

Ke

10-14

Pe

8-12

Poikkeusaukioloajat
Suljettu 1.5.2025

vappu

Voit lainata liikkumiseen tai hygieniaan liittyviä perusapuvälineitä ilman ajanvarausta apuvälinekeskuksen aukioloaikoina. Tällaisia perusapuvälineitä ovat esimerkiksi kävelykeppi, kyynärsauvat, rollaattori, wc-koroke ja suihkutuoli. Kun lainaat apuvälineen toiselle henkilölle, tarvitsemme käyttäjän henkilötiedot.

Mikäli apuvälineratkaisusi pitää arvioida vammaan, sairauteen tai kehitysviivästymään liittyen perusteellisemmin ja apuvälineesi tarvitsee mahdollisesti yksilöidä (esimerkiksi sähköiset liikkumisen apuvälineet, yksilöllinen pyörätuoli, proteesit, lasten apuvälineet), varataan sinulle erillinen aika apuvälinearvioon. Ajanvaraustapaamiseen tarvitset lääkärin lähetteen, jonka perusteella sinut kutsutaan arviointikäynnille Oulun tai Raahen apuvälinekeskukseen. Ajanvarausvastaanottopaikka ilmoitetaan sinulle kutsukirjeessä.

Hengitysapuvälineet saat Raahen sairaalan keuhkotautien poliklinikalta.

Apuvälinekeskuksessa voit huollattaa/korjauttaa sieltä lainaamasi apuvälineet.

Palvelunumerot
Raahen apuvälinekeskus
Palvelunumero
08 669 2627
Puhelinaika
Ma

10-14

Ke

10-14

Pe

8-12

Poikkeusaukioloajat
Suljettu 1.5.2025

vappu

Voit soittaa apuvälineisiin liittyvissä asioissa.

Palvelunumerot
Raahen apuvälinekeskus, Tekniikan palvelut
Palvelunumero
040 135 7676
Puhelinaika
Ma

8-16

Ti

8-16

Ke

8-16

To

8-16

Pe

8-15

Poikkeusaukioloajat
Suljettu 1.5.2025

vappu

Voit soittaa mekaanisen apuvälineen huoltoon tai korjaukseen liittyvissä asioissa. Tässä numerossa et voi hoitaa muita apuvälineasioita.
Digitaaliset palvelut

Kuntoutumistalo

Palvelun tuottaa: HUS Helsingin yliopistollinen sairaala
Kuntoutumistalo on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa kehittämä verkkopalvelu. Kuntoutumistalo tarjoaa monialaista tietoa ja ohjeita kaikille, joille kuntoutuminen on ajankohtaista omassa tai läheisen elämässä. Kuntoutumistalo kannustaa asettamaan tavoitteita omaan kuntoutumiseen ja tarjoaa keinoja oman kuntoutumisen edistämiseksi erilaisissa tilanteissa. Kuntoutumistalosta löytyy muun muassa:
  • tietoa kokonaisvaltaisesta kuntoutumisesta ja kuntoutujan palveluista
  • ohjeita elintapojen muutoksiin ja mielekkään arjen edistämiseen
  • itsehoito-oppaita omatoimisen kuntoutumisen tueksi ja toimintakyvyn edistämiseksi.
Kuntoutumistalo on osa Terveyskylää. Terveyskylän talot tarjoavat luotettavaa, turvallista ja näyttöön perustuvaa terveys- ja hyvinvointitietoa. Terveyskylän sisältöjä tuottavat sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijat yhdessä Terveyskylän käyttäjien kanssa.
Digitaaliset palvelut

Sähköinen asiointi Palse.fi-portaalissa

Voit asioida Palse.fi-portaalissa, jos sinulle on myönnetty palveluseteli tai maksusitoumus, jonka saatekirjeessä ohjeistetaan asioimaan Palse.fi-portaalissa.

Palse.fi-portaalissa voit

  • tarkastella sinulle lainattujen apuvälineiden tietoja, jatkaa laina-aikoja tai pyytää laina-ajan jatkamista.
  • tehdä huoltopyynnön, jos apuväline menee rikki.
  • tehdä maksusitoumuksen tai palvelusetelin uusintapyynnön peruukista, rintaproteesista, tukisukista, tukihihoista sekä hoitokäsineistä.

Aloita asiointi kirjautumalla sisään Palse.fi-portaaliin.

Kenelle ja millä ehdoin

Apuvälineiden myöntäminen perustuu valtakunnallisiin luovutusperusteisiin.

Peruste apuvälineelle voi olla esimerkiksi

  • toimintakykyä heikentävä ja itsenäistä selviytymistä vaikeuttava lääketieteellisin perustein todettu sairaus
  • vamma
  • kehitysviivästymä.