Vainajan kuljetus
Tälle sivulle on koottu Pohteen omille ja ostopalvelujen yksiköille suunnattua tietoa vainajan kuljetuksesta. Sivulta löydät Pohteen kustantamien kuljetusten kriteerit. Ohje ei koske vainajien omaisia, jotka voivat kuljetuspalvelun tilatessaan ja kustantaessaan valita itse kuljetusyrityksen.
Pohteen vastuulla olevat kuljetukset
Kuljetuspalvelu koskee tilanteita, joissa vainaja on menehtynyt esimerkiksi sairaalassa, terveyskeskuksen osastolla, Pohteen tai ostopalvelun asumisyksikössä tai omassa kodissaan.
Pohteen vastuulla on kustantaa yksiköstä tilattu vainajan kuljetus silloin, kun vainajalla on ollut hoito- tai palvelupäätös Pohteelta ja lääkäri ei ole voinut tulla toteamaan kuolemaa paikan päälle.
Jos lääkäri on todennut kuoleman paikan päällä, kuljetuskustannukset eivät kuulu Pohteen vastuulle. Vainajan omaisten tekemät kuljetustilaukset eivät kuulu Pohteen kustannusvastuulle.
Jos tapaukseen liittyy oikeuslääketieteellinen kuolemansyyn selvittäminen, mahdollisista kuljetuskustannuksista vastaa valtio.
Kuljetuksen tilaaminen — ohje Pohteen ja ostopalveluyksikön henkilökunnalle
Tämä ohje ei koske omaisten tekemiä kuljetustilauksia esimerkiksi siunaus- tai hautauspaikalle.
Pohteen tai ostopalveluyksikön henkilökunnalla on listaus sopimuspalveluntuottajista, joilta voi kuljetuksen tilata.
Henkilökunta tilaa kuljetuspalvelun soittamalla alueen palveluntuottajalle. Jos kunnan alueella ei ole vielä sopimusta voimassa eli listassa ei ole palveluntuottajan yhteystietoja, tilataan kuljetus toisen kunnan alueelle valitulta palveluntuottajalta. Jos se ei jostain syystä onnistu, kuljetuksen voi tilata muulta tiedossa olevalta alan toimijalta.
Kuljetuspalvelu kuljettaa vainajan lähimpään vapaana olevaan vainajien säilytystilaan, jossa lääkäri käy toteamassa kuoleman.
Jos vainajalle tehdään lääketieteellinen kuolemansyyn selvittäminen, hänet kuljetetaan Oulun yliopiston patologian laitokselle (Aapistie 5 B, 90220 Oulu) tai ensin lähimpään säilytystilaan.
Vainajien kuljetuspalveluun on määritelty viiden tunnin vasteaika. Kuljetuspalvelun tulee saapua viiden tunnin sisällä puhelintilauksen jälkeen. Jos vasteaika ei toteudu, ole yhteydessä valvonta@pohde.fi.