Puhelinaika ma–to kello 9–12
Asiakasmaksun perimättä jättäminen ja alentaminen
Sosiaalihuollon asiakasmaksu ja terveydenhuollon tulosidonnainen maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Terveyskeskusmaksuja, suun terveydenhuollon maksuja tai poliklinikkamaksuja ei voi alentaa tai jättää perimättä.
Lue lisää altaMitä asiakasmaksuja voidaan alentaa?
Palvelut, joiden asiakasmaksuja voi alentaa tai jättää perimättä:
- Säännölliset kotona annettavat palvelut (esimerkiksi kotihoito, lapsiperheiden kotipalvelu, kotikuntoutus)
- Tilapäiset kotona annettavat palvelut (esimerkiksi kotihoito, lapsiperheiden kotipalvelu)
- Tukipalvelut (esimerkiksi ateria-, siivous- ja turvapalvelut)
- Pitkäaikainen laitoshoito ja -palvelu (yli kolme kuukautta kestävä hoito, tulosidonnainen asiakasmaksu)
- Pitkäaikaiset asumispalvelut (esimerkiksi ympärivuorokautinen palveluasuminen, yhteisöllinen asuminen)
- Pitkäaikainen ja lyhytaikainen perhehoito
- Lyhytaikainen asumispalvelu ja lyhytaikainen sosiaalihuollon laitoshoito tai -palvelu (esimerkiksi arviointi- ja kuntoutusjakso)
- Kuljetuspalvelun asiakasmaksut
Tilanteet ja palvelut, joiden asiakasmaksuja ei voida alentaa tai jättää perimättä:
- Terveydenhuollon tasasuuruiset asiakasmaksut (esimerkiksi poliklinikan, terveyskeskuksen tai suun terveydenhuollon asiakasmaksut, tilapäinen kotisairaanhoito tai kotisairaalahoito, sarjahoidon asiakasmaksut kuten fysioterapian asiakasmaksut)
- Lyhytaikainen terveydenhuollon laitoshoito (esimerkiksi osastohoito sairaalassa tai vuodeosastolla)
- Maksettuihin laskuihin ei voi hakea asiakasmaksun alentamista ja perimättä jättämistä.
- Asiakasmaksua ei yleensä alenneta, jos sinulla on esimerkiksi säästöinä tai osakkeina enemmän kuin 3000 euroa tai puolison kanssa yhteistä varallisuutta enemmän kuin 6000 euroa. Varallisuuteen ei lasketa asuntoa, jossa asut.
Näin haet muutosta asiakasmaksuun:
Hae hakemuksen käsittelyn ajalle laskuille maksuaikaa laskulla olevan ohjeen mukaisesti. Voit hakea muutosta asiakasmaksuihin lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella. Kerro hakemuksessa:
- Minkä palvelun asiakasmaksua (ilmoita laskulla oleva laskunnumero) hakemuksesi koskee.
- Mille ajalle tai mistä lähtien haet asiakasmaksun alennusta.
- Perustele miten asiakasmaksu vaarantaa toimeentulosi tai elatusvelvollisuutesi.
Toimita hakemuksen mukana pyydetyt liitteet. Puutteellinen hakemus viivästyttää hakemuksen käsittelyä.
Lähetä allekirjoitettu hakemus liitteineen: kirjeenä osoitteeseen Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue kirjaamo, PL 10, 90029 POHDE tai sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo@pohde.fi. Voit käyttää sähköpostin lähettämiseen turvasähköpostia.
Asiakasmaksujen alentamisen perusteet (PDF)
Yhteystiedot
Puhelinaika ma–to kello 9–12