Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto kokoontui 19.2.2024 vuoden ensimmäiseen kokoukseensa puheenjohtaja Kai Pajalan johdolla. Valtuuston käsittelyssä oli muun muassa pelastustoiminnan yhteistyösopimus ja asiakasmaksuja.
Asiakasmaksut ja asiakaslaskut
Tältä sivulta löydät tietoa asiakkaan maksuista, laskun maksamisesta ja maksukatosta. Kerromme myös palvelusetelien käytöstä.
Lue lisää altaAsiakkailta ja potilailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja asiakasmaksuasetuksen mukaisesti.
Pohteen laskut maksetaan oman pankin kautta. Voit tilata Pohteen e-laskun omaan verkkopankkiisi.
Saat tarvittaessa laskullesi lisää maksuaikaa. Ota yhteyttä maksuaikajärjestelyyn eräpäivän siirtämiseksi tai maksusuunnitelman tekemiseksi ennen laskun eräpäivää.
Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on kalenterivuosittainen maksukatto. Maksukattoon tehdään indeksitarkistus joka toinen vuosi.
Ota yhteyttä siihen toimipisteeseen, jonka käyntiä tai palvelua lasku koskee. Jos asiasi koskee saamaasi laskua, löydät yhteystiedot laskun etusivulta.
Jos olet tyytymätön laskuun, voit tehdä laskusta kirjallisen oikaisuvaatimuksen 30 päivän kuluessa siitä, kun olet vastaanottanut laskun tai kun 7 päivää on kulunut laskun lähettämisestä, ellei muuta näytetä. Arkipyhiä ja viikonloppuja ei lasketa viimeiseksi valituspäiväksi. Oikaisuvaatimus osoitetaan Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen yksilöasiainjaostolle. Postiosoite: Kirjaamo, PL 10, 90029 POHDE tai kirjaamo@pohde.fi. Viestin saa lähetettyä salattuna turvapostina.
Ilmoita oikaisuvaatimuksessa nimesi, henkilötunnuksesi, yhteystietosi, oikaistavan laskun numero, vaatimasi muutos ja perustelusi vaatimukselle. Liitä mukaan mahdolliset asiakirjat, joihin vetoat vaatimuksellasi. Pyydä tarvittaessa maksuaikaa laskulle oikaisuvaatimuksen käsittelyn ajaksi, yhteystiedot löydät laskulta.
Oikaisuvaatimusoikeus ei koske vuokralaskuja, tulosidonnaisia asiakasmaksuja koskevia laskuja eikä sosiaalisen luototuksen takaisinmaksusuunnitelman mukaisia laskuja. Oikaisuvaatimuksen käsittely on maksutonta.
Jos virhe koskee tulosidonnaisen asiakasmaksun päätöstä, ota yhteydessä hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikköön tai suoraan päätöksentekijään. Jos asiakkaan tuloissa tai menoissa on tapahtunut muutoksia, ilmoita muuttuneet tiedot asiakasmaksuyksikköön uutta tulosidonnaista asiakasmaksupäätöstä varten. Lisätietoja saat asiakasmaksuyksiköstä.
Jos asiakasmaksu vaarantaa sinun tai perheesi toimeentulon, sosiaalihuollon asiakasmaksu ja terveydenhuollon tulosidonnainen maksu on mahdollista alentaa tai jättää perimättä. Terveyskeskusmaksuja, suun terveydenhuollon maksuja tai poliklinikkamaksuja ei voi alentaa tai jättää perimättä.
Jos asia koskee saamaasi laskua, soita laskulla näkyvään numeroon.
Ajankohtaista asiakasmaksuista ja laskutuksesta
Täältä löydät asiakasmaksuja ja laskutusta koskevat uutiset.
Pohteen laskutus on pääsääntöisesti ajan tasalla. Joissain yksiköissä voi vielä olla viiveitä mutta pyrimme alkusyksyn aikana saamaan viivästyneet laskutukset tehtyä.