Aihealue: Asiakkaana

Megafoni-ikoni.
Hyvinvointialueen talouden tasapainottamisen toimenpide-ehdotukset nähtävissä – tutustu ja kerro näkemyksesi

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen talous- ja henkilöstötilanne edellyttävät toiminnan sopeuttamista. Hyvinvointialueen viranhaltijat ovat tehneet koosteen toimenpiteistä, joita harkitaan talouden tasapainottamiseksi. Viranhaltijoiden ehdotuksiin voi nyt tutusta ja niitä voi kommentoida kyselyssä ja asukastilaisuuksissa.

Lue lisää
Kuvituskuva kasvot.
Digitaalinen ajanvaraus Pohteella

Tällä hetkellä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä useita digitaalisia ajanvarausjärjestelmiä. Alueellamme on 30 paikkakuntaa, ja järjestelmät vaihtelevat eri alueilla. Joissakin järjestelmissä asukas voi varata aikoja, joissakin myös perua tai tarkastella omia ajanvarauksia. Moniin palveluihin aika varataan edelleen soittamalla.

Lue lisää
Kuvituskuva.
Ultraäänilaitteistolla voidaan tutkia aivoja ja kehittää hoitoja

Fokusoitua ultraääntä (FUS) käyttävä Insightec Exblate FUS -laitteisto on asennettu toimintavalmiuteen Oulun yliopistolliseen sairaalaan 9.9.2023. Laite käyttää matalataajuista kohdennettua ultraääntä ja mahdollistaa erilaisten aivosairauksien täsmähoitojen ja diagnostiikan tutkimisen. Se voi olla ratkaiseva askel parantavien hoitojen kehittämisessä nykyään vaikeahoitoisiin aivosairauksiin, joissa veriaivoesteen toiminta on ongelma. Laite on lajissaan ensimmäinen Pohjoismaissa.

Lue lisää
Kuvituskuva megafoni.
Asiakkaan on tärkeä itse seurata maksukaton täyttymistä

Maksukatto on summa, jonka asiakas korkeintaan maksaa julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista vuosittain. Tänä vuonna maksukatto on 692 euroa. Kun maksukatto täyttyy, maksukattoon sisältyvät palvelut ovat asiakkaalle pääsääntöisesti maksuttomia kalenterivuoden loppuun asti. Jokaisen tulee itse seurata maksukaton täyttymistä ja ylittymistä.

Lue lisää