Tukitekstiilien hankinta- ja maksusitoumuspäätösten tekeminen kuuluu Pohteella jatkossa alueellisen apuvälineyksikön tehtäviin. Tuki- eli kompressiotuotteisiin kuuluvat muun muassa tukisukat, tukisukkahousut ja tukihihat. Palvelun keskittämisen tavoitteena on yhtenäistää kompressiotuotteiden saatavuutta ja varmistaa tasa-arvoiset ja tasalaatuiset palvelut koko hyvinvointialueella.
Aihealue: Muutokset toiminnassa
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 9.5.2023 puheenjohtaja Tapani Töllin johdolla.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) tulevaisuuslautakunta on päättänyt 23.3.2023 29 § ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen palveluseteleiden yhdenmukaistamisesta. Palvelusetelien arvot ja niiden määräytymisen perusteet ovat tulleet voimaan Pohteella 1.4.2023 alkaen. Asiakkaille lasketaan uusi palvelusetelin arvo 1.5.2023 alkaen.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen sivuja ei enää päivitetä. Jatkossa tiedot löytyvät tältä Pohde.fi-sivustolta.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde ottaa kevään aikana vaiheittain käyttöön uusia asiakaspalvelunumeroita eri puolilla hyvinvointialuetta. Muutos koskee kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueelle siirtyviä 08-alkuisia asiakaspalvelunumeroita.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 18.4.2023 varapuheenjohtaja Paavo Kohon johdolla.
Asukkaat, hyvinvointialueen henkilöstö ja eri sidosryhmät voivat tutustua suunnitelmaluonnokseen alueen tarpeenmukaisten sosiaali- ja terveyskeskusten määrittelystä ja määrästä vuosille 2023–2025. Palautteita suunnitelmasta kerätään 19.4.–17.5. aikana. Sote-keskusten kehittäminen on yksi Pohteen sote-järjestämissuunnitelman toimenpiteistä.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluevaltuusto kokoontui 17.4.2023 puheenjohtaja Kai Pajalan johdolla.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 4.4.2023 puheenjohtaja Tapani Töllin johdolla. Aluehallitus päätti merkittävistä lisäyksistä kotiin annettaviin palveluihin ja perusti yhteensä 64 uutta toimea.
Vaikka Pohteen laskutuksen uudistaminen on saatu päätökseen, vastaanottokäyntien ja muiden asiakaslaskujen lähettämisessä on edelleen viiveitä. Tammi-, helmi- ja maaliskuun laskuja lähetetään asiakkaille huhtikuun aikana. Osa yksiköistä pääsee normaaliin laskutusrytmiin huhtikuun aikana.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 28.3.2023 puheenjohtaja Tapani Töllin johdolla.
Oulun yliopiston työelämäprofessori Mika Niemelä korostaa toimimista palveluissa elämäntilannelähtöisesti. Niemelän mukaan ongelmatilanteissa lasten, nuorten ja perheiden palvelut reagoivat liian myöhäisessä vaiheessa. Tämä tarkoittaa liian usein ohjautumista laitospalveluihin, jotka ovat raskaita ja kalliita.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen tulevaisuuslautakunta kokoontui 23.3. käsittelemään hyvinvointialueen ajankohtaisia asioita ja päättämään ikäihmisten ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelusetelin arvon perusteista.
Pohjos-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella tukihenkilöpalkkiot tulevat maksuun vuoden alusta Oima-palvelun kautta.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluevaltuusto on hyväksynyt syksyllä 2022 sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman. Suunnitelman toimeenpanoa valmistellaan parhaillaan. Se tuo mukanaan muutoksia Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella otetaan käyttöön omais- ja perhehoitajien verkkopalkkapalvelu 15.2.2023 palkanmaksusta alkaen. Verkkopalkkaoperaattorina toimii Maventa Oy
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella on yhdenmukaistettu työnantajamallilla työskentelevien henkilökohtaisten avustajien palkat. Henkilökohtainen apu tarkoittaa vammaispalvelulain mukaista vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella.
Kontinkankaan sairaalakampuksen opastusta yhtenäistetään.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde aloittaa reilun kuukauden mittaisen uudistamisprojektin, missä aiempien 19 sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoavan organisaation asiakas- ja potilastietojärjestelmien asiakasrekisterit siirretään Pohteelle. Työ tehdään portaittain tammi-maaliskuun aikana yksi tietojärjestelmä kerrallaan. Uudistamisprojektin vuoksi asiakkaiden alkuvuoden laskutus voi viivästyä.