Puhelinaika
Maanantai – perjantai kello 9–12
Yrttipellontie 6
90230 OULU
Pohteen asiakaslaskut viivästyvät. Viivästyminen johtuu Pohjois-Pohjnamaan alueen asiakas- ja potilastietojärjestelmissä olevien asiakasrekisterien yhtenäistämisen vuoksi. Alla olavasta taulukosta voit tarkistaa, milloin laskutus käynnistyy omalla alueellasi. Aikataulu on alustava.
Laskun maksaminen onnistuu helpoiten tilaamalla Pohteen laskut e-laskuina omaan verkkopankkiin. Paperilaskut tulee maksaa oman verkkopankin kautta. Lue lisää: Ohje laskujen maksamiseen.
Asiakkailta ja potilailta perittävät maksut määräytyvät asiakasmaksulain ja -asetuksen mukaisesti.
Jos asiakas on tyytymätön laskuun, joka koskee terveydenhuollon tasasuuruista maksua, hän voi tehdä oikaisuvaatimuksen laskussa olevien oikaisuvaatimusohjeiden mukaisesti. Jos lasku on virheellinen, pyydetään asiakasta ottamaan yhteyttä siihen toimipisteeseen, jonka käyntiä tai palvelua lasku koskee.
Mikäli asiakkaalle annetussa tulosidonnaista asiakasmaksua koskevassa päätöksessä on virhe, tulee asiakkaan olla yhteydessä hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikköön tai suoraan päätöksentekijään. Asiakasmaksupäätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen päätöksessä olevien oikaisuvaatimusohjeiden mukaisesti.
Mikäli asiakkaan tuloissa tai menoissa on tapahtunut muutoksia, voi muuttuneet tiedot ilmoittaa suoraan hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikköön uutta asiakasmaksupäätöstä varten.
Asiakasmaksun alentamista koskevan ohjeistuksen päivittäminen on vielä kesken.
Tähän lisätään eri palvelujen asiakasmaksut vaiheittain.
Nykyiset kuntien ja kuntayhtymien perimät asiakasmaksut ovat voimassa siihen asti, että hyvinvointialueen uudet yhtenäiset asiakasmaksut on vahvistettu.
Tilapäisestä lapsiperheiden palvelusta peritään asiakkaalta tasasuuruinen asiakasmaksu 12,20 €/tunti enintään kolmelta tunnilta vuorokaudessa.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakasmaksuyksikössä tehdään asiakkaille asiakasmaksupäätökset tai määritellään palvelusetelien arvot seuraaviin palveluihin:
Asiakasmaksuyksikössä työskentelee palveluvastaava ja kymmenen asiakaspalvelusihteeriä
Maanantai – perjantai kello 9–12
Yrttipellontie 6
90230 OULU
Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on kalenterivuosittainen maksukatto. Maksukattoon tehdään indeksitarkistus joka toinen vuosi.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen laskut maksetaan aina oman pankin kautta.
Ota yhteyttä laskussa mainittuun sote-keskuksen laskuttajan yhteystietoon.
Maanantai-torstai kello 9-12
Jos asia koskee muuta kuin OYSin vakuutuslaskutusasioita, ota yhteys laskussa mainittuun sote-keskuksen laskuttajan yhteystietoon.
Maanantai – torstai kello 9-14.30
Jos asia koskee muuta kuin OYSin ulkomaalaisten potilaiden laskutusasioita, ota yhteys laskussa mainittuun sote-keskuksen laskuttajan yhteystietoon.
Maanantai – torstai kello 9-14.30
Jos asia koskee muuta kuin OYSin organisaatiolaskutuksia, ota yhteys laskussa mainittuun sote-keskuksen laskuttajan yhteystietoon.
Maanantai – torstai kello 9-14.30
Maanantai – torstai kello 9-14.30
Maanantai – torstai kello 9-12
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella eri palvelusetelipalvelujen piirissä olevien asiakkaiden palvelut jatkuvat nykyisin kunnissa tai kuntayhtymissä käytössä olevilla palvelusetelipalveluilla ja nykyisin palveluita tuottavien palveluntuottajien avulla.
Asiakkaat/puolesta-asioijat pääsevät katsomaan palvelutietojansa PSOP-järjestelmistä samalla tavoin kuten aiemminkin.
Kevään 2023 aikana palvelusetelillä järjestettävät palvelut tullaan yhtenäistämään koko hyvinvointialueella. Palvelukohtaisia sääntökirjoja ja palveluseteleiden arvoja valmistellaan parhaillaan ja ne tullaan viemään päätöksentekoon alkuvuoden 2023 aikana.
Palvelusetelipalveluihin tulevista muutoksista tullaan tiedottamaan asiakkaille hyvissä ajoin ja asiakkaiden palveluiden jatkuvuus turvataan myös muutosvaiheessa.
Vuoden 2023 aikana tulee muutoksia myös käytettävään palvelustelijärjestelmään (PSOP-Parasta palvelua) ja siitä muutoksesta tullaan tiedottamaan erikseen.
Lisätietoja saa tarvittaessa oman palvelualueen palveluyhteyshenkilöltä.