Meillä asiakkaana
Täältä löydät tietoa muun muassa asiakkaan ja potilaan oikeuksista, käytännöistämme, palveluistamme, tietosuojasta sekä asiakasmaksuista.
Lue lisää altaTietoa asiakkaalle
Sinulla on oikeus päästä hoitoon ja saada palvelua tarpeen mukaan. Hoidon ja palvelun tulee olla hyvää ja laadukasta, ja sinua tulee kohdella hyvin.
Täältä löydät tietoa esimerkiksi siitä, miten voit siirtää laskun eräpäivää tai tilata e-laskun. Täältä löydät myös ajantasaiset asiakasmaksut.
Tietosuoja on perusoikeus, joka turvaa yksilön oikeuksien ja vapauksien toteutumisen henkilötietojen käsittelyssä sekä määrittää, milloin ja millä edellytyksillä henkilötietoja voidaan käsitellä. Henkilötietoa on kaikki tieto, jonka avulla henkilö on suoraan tai epäsuorasti tunnistettavissa, esimerkiksi nimi, osoite, henkilötunnus tai terveydentilaan liittyvä tieto.
Näin asioit
Hyvinvointialueen päivitetyt asiakirjat löydät Lomakkeet ja asiakirjat -sivulta.
Arkisto huolehtii hyvinvointialueen paperisten potilas- ja asiakasasiakirjojen säilytyksestä ja tietopalvelusta. Kirjaamo vastaanottaa hyvinvointialueella saapuvat asiakirjat.
Voit valita perusterveydenhuollon palvelut mistä tahansa sosiaali- ja terveyskeskuksesta Suomessa. Ensisijainen asiointipaikkasi määräytyy asuinalueesi ja kotiosoitteesi perusteella, jos et ole vaihtanut sitä erikseen. Jos haluat vaihtaa omaa sosiaali- ja terveyskeskustasi, sinun on tehtävä ilmoitus itse sekä nykyiseen että tulevaan sosiaali- ja terveyskeskukseesi kolme viikkoa ennen ensimmäistä käyntiäsi. Käytettävissä on valmis lomake. Tällä hetkellä lomaketta ei voi palauttaa verkossa.
Erikoissairaanhoidon valinnanvapaus koskee kiireetöntä, julkisen terveydenhuollon sairaalassa annettavaa tutkimusta ja hoitoa.
Voit hoitaa asioita toisen henkilön puolesta sosiaali- ja terveyskeskuksissa. Voit olla esimerkiksi alaikäisen lapsen huoltaja tai voit olla edunvalvoja. Voit myös asioida toisen aikuisen puolesta, jos olet itse täysi-ikäinen. Täysi-ikäisen puolesta asiointiin tarvitaan aina lupa eli valtuutus.
Tee kirjallinen ilmoitus täyttämällä valtakirja asiakas- tai potilasasiakirjojen luovuttamiseen. Voit täyttää valtakirjan Pohteen verkkosivujen kautta tai käydä sosiaali- ja terveyskeskuksessa.
Jos täytät lomakkeen verkossa, tulosta lomake täyttämisen jälkeen. Palauta lomake esimerkiksi postitse tai vie se sosiaali- ja terveyskeskukseen, jossa valtuutuksen antaja on asiakkaana. Kun lomake on vastaanotettu, kirjataan tieto valtuutuksesta asiakkaan papereihin.
Voit täyttää valtakirjan paperisena myös sosiaali- ja terveyskeskuksessa yhdessä sen henkilön kanssa, jonka asioita haluat hoitaa. Tällöin molemmilla tulee olla mukana henkilöllisyystodistus.
Useimmat Kelan tuet on tarkoitettu tilanteisiin, joissa toimeentulosi tai työkykysi on heikentynyt esimerkiksi sairauden takia.
Hoitotahto on sinun tekemä ohjeistus omasta hoidostasi siltä varalta, ettet pysty osallistumaan hoitopäätöksiin. Voit tehdä hoitotahdon Kanta.fi -palvelussa tai voit kirjoittaa sen paperille. Hoitotahdossa ilmaiset, millaista hoitoa toivot elämäsi loppuvaiheessa.
Hoitotahto sitoo hoitohenkilökuntaa noudattamaan toivettasi elämää ylläpitävien toimintojen suhteen. Näitä ovat esimerkiksi hengityslaitteeseen kytkeminen, suonensisäinen antibioottihoito sekä keinoruokinta. Hoitotahdossa voit kieltäytyä niistä hoidoista, joita et halua käytettävän.
Hoitotahto on voimassa silloin kun et pysty itse ilmaisemaan tahtoasi. Näitä tilanteita voivat olla muun muassa vakava sairaus, muistisairaus, tajuttomuus tai onnettomuus.
Lue lisää hoitotahdosta
Ohjeet asiakkaalle
Käsihuuhteen käytöllä suojaat itseäsi ja muita henkilöitä hengitystievirusten ja vatsatautivirusten leviämiseltä.
Käytä maskia seuraavissa tilanteissa:
- jos sinulla on hengitystieinfektion oireita (huomaathan, että hengitystieoireisena vierailun tulee tapahtua vain pakottavasta syystä)
- jos vastustuskykysi on alentunut hyvin paljon.
Maski annetaan hoitoyksiköstä, ellei sinulla ole sitä jo tullessa.
Voit vierailla potilaiden luona pääasiassa ilman maskia.
Toisten asiakkaiden ja potilaiden kuvaaminen ja kuvien julkaisu esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ilman heidän lupaansa on kiellettyä.
Saat kuvata omaa hoitoasi, jos kuvaaminen ei häiritse toimenpiteen tekemistä. Kysy lupa julkaisuun kuvassa näkyviltä henkilöiltä.
Aulatilat, käytävät ja kahvilat ovat julkisia tiloja, joissa voit kuvata. Muista kuitenkin muiden potilaiden tai asiakkaiden yksityisyys.
Vastaanotto- ja potilashuoneet sekä poliklinikat eivät ole julkisia tiloja.
Niissä kuvaamista voidaan rajoittaa.