Palvelujen järjestäminen ja konsernipalvelut
Järjestämistoiminnot vastaa hyvinvointialueen palvelujen toiminnasta, kehittämisestä, tutkimuksesta ja opetuksesta. Konsernipalvelut palvelee koko Pohteen organisaatiota.
Lue lisää altaJärjestämistoiminnot
Strategiatyö ja resurssiohjaus -palvelualueeseen kuuluvia vastuualueita ovat strategia- ja järjestämissuunnitelmatyö, tiedolla johtaminen ja resurssiohjaus sekä laatu- ja asiakaspalautejärjestelmät.
Toimialueen tehtäviin kuuluu palvelujen hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta sopimukseen perustuen, kun niiden hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen tehtävien tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi toimialueilla.
Palvelualue ohjaa ja valvoo hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotantoa ja vastaa hyvinvointialueen omavalvontaohjelman mukaisesta valvonnasta ja sen toteutumisesta. Palvelualueella toimii myös asiakasmaksuyksikkö, jossa päätetään asiakasmaksuista.
Jotta toimijat pystyvät palvelemaan asukkaita parhaalla mahdollisella tavalla, niiden on sovitettava toimintansa yhteen. Tästä yhdessä tekemisen paikasta käytetään termiä yhdyspinta.
Osallisuus on arjessa helppoa vaikuttamista.
Hyvinvoinnin edistäminen on hyvän arjen edistämistä ennaltaehkäisevässä mielessä.
Hanke- ja kehittämistyötä tehdään valtakunnallisesti ja yhdessä alueen kuntien sekä sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kanssa, jotta ihmisten saavat sosiaali- ja terveyspalveluita laadukkaasti ja yhdenmukaisesti.
Palvelujen uudistamisessa hyödynnetään tutkittua tietoa.
Perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalipalvelujen ja pelastustoimen jatkuva uudistaminen vaatii tuekseen tutkittua tietoa ja yhdessä eri toimijoiden kanssa tehtyä kehittämistyötä. Hyvinvointialue on myös merkittävä opiskelu- ja harjoittelupaikkojen tarjoaja.
Konsernipalvelut
Henkilöstöpalvelut (HR) vastaavat henkilöstöjohtamisen yhdenmukaisista ja johtamista tukevista linjauksista sekä toimivista rakenteista ja käytännöistä. HR:n kuuluu sekä henkilöstövoimavarojen johtaminen (HRM) että henkilöstön kehittäminen (HRD).
Talous- ja hankintapalvelujen kokonaisuuteen kuuluu taloussuunnittelu, laskentapalvelut, asiakasmaksut sekä hankinnat ja tavaralogistiikka.
Tietohallinnon toiminta- ja palvelumalli perustuvat käyttäjien tarpeiden mukaiseen palvelujen järjestämiseen ja hallintaan, kyber- ja tietoturvavaatimukset huomioivaan toiminnan kehittämiseen ja monitoimittajaympäristöön. ICT-, tietojärjestelmä- ja tietopalveluja hankitaan ja järjestetään parhaiden käytänteiden mukaisesti.
Tekniset palvelut -palvelualue muodostuu tilapalvelujen, rakennuttamispalvelujen, ylläpitopalvelujen sekä lääkintäteknisten palvelujen vastuualueista.
Palvelualueen tavoitteena on tukea hyvinvointialueen toimialojen toimintaa tarjoamalla käyttäjille terveelliset, toimivat ja turvalliset toimintaympäristöt.
Ateria- ja puhtauspalvelujen avulla tuotamme hyvinvointialueen asiakkaille ravitsevia, maukkaita ja ravintosuositukset täyttäviä ateriakokonaisuuksia. Huolehdimme, että asiakkaillamme on puhtaat, turvalliset ja viihtyisät tilat.
Viestinnän palvelualue vastaa sisäisen ja ulkoisen viestinnän suunnittelusta, tuotannoista ja kehittämisestä. Viestintä edistää organisaation yhteisen identiteetin ja organisaatiokulttuurin muodostumista.
Keskeisiä tehtäviä ovat asiakaslähtöisten, saavutettavien viestintäkanavien rakentaminen ja osallisuuden edistäminen.