Hoitotakuun kehittäminen
Kehittämisohjelman tavoitteet
- Palveluiden yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden parantaminen
- Toiminnan painotuksen siirtäminen raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön
- Palveluiden laadun ja vaikuttavuuden parantaminen
- Palveluiden monialaisuuden ja toimivuuden varmistaminen
- Kustannusten nousun hillitseminen
Palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden, oikea-aikaisuuden ja jatkuvuuden kehittämiseen on tehty seuranta toimia ja toimintaa kehitetään edelleen. Toiminnan painopisteen siirtämistä raskaista palveluista ehkäisevään ja ennakoivaan työhön on kehitetty konsultaatiomahdollisuuksia lisäämällä ja digihoitopolkujen kehittämisen avulla.
Palvelujen laatua ja vaikuttavuutta sekä monialaisuuden ja yhteen toimivuuden varmistamiseksi on edistetty tiedolla johtamisen (tilastotiedot) ja monialaisten pilottien toimintatapoja kehittämällä. Kustannusten nousun hillitsemiseksi on aloitettu monialaisen toiminnan ja hoidon jatkuvuuden pilotit sekä etävastaanottopalveluja kehitetään. Hoitotakuun kehittämisohjelmalla tähdätään siihen, että ihminen pääsee kiireettömään hoitoon seitsemän vuorokauden sisään hoidon tarpeen arvioinnista.
Kehittämisohjelman toimenpiteet
- Digitaalisten palveluiden käyttöönotto ja jalkauttaminen
- Henkilöstön osaamisen kehittäminen
- Ammattilaisten työnkuvien kehittäminen työparien työtä painottavaksi
- Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välisen yhteistyön kehittäminen
- Muut hanketyön aikana muotoutuvat toimenpiteet (muun muassa hoitoon pääsytietojen luotettavuus, T3, COCI)
Hankkeessa tehtyjen toimenpiteiden ansiosta asiointi helpottuu, hoitoonpääsy nopeutuu ja asiakkaille voidaan varmistaa kokonaisvaltainen hoito
Hoidontarpeen arvioinnin ja kirjaamisen kehittäminen koko alueella on edennyt ja toimintamalli on kuvattu Innokylään. Hoidon saatavuuden seuranta on aloitettu koko aluetta kattavasti ja hoitoon pääsytietojen luotettavuutta on parannettu. Hoidon saatavuustietojen seuranta on syventänyt ymmärrystä hoidon saatavuudesta ja tuonut eri kuntien tilanteen näkyväksi.
Organisaatioiden hyvät käytänteet ja toimintatavat on tuotu yhteisesti esille ja siitä on voitu oppia koko alueella. Nykyiset organisaatiorajat ylittävää yhteistyötä on tehty perusterveydenhuollon kesken ja yhteistyömahdollisuuksia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä on kartoitettu ja osin aloitettu. Digitaalisia ratkaisuja on edistetty ja otettu käyttöön. Omaolon oirearvioiden käyttöönottoa on edistetty. Moniammatillisen toimintatavan pilotit olivat kahdessa yksikössä syyskuun 2022 loppuun saakka.
Useita alueen organisaatioita on mukana THL:n Hyvä vastaanotto valmennuksessa, joka tukee henkilöstön valmiutta toimia aktiivisena osallisena ja kehittäjänä toimintatapojen muutoksessa sekä henkilöstön tehtävät edesauttavat hoitotakuun kehittymistä. Yhteistyö mielenterveys ja päihdetyön hankeen kanssa tukee psykiatrisen asiakkaan hoitoon pääsyä ja koulutuksellista yhteistyötä on löydetty.
- Hoitotakuun toteutus alkaa hoidon tarpeen arvioinnista esittelyvideo
- POPsote / Terveyskeskuksen moniammatillisen vastaanottotyön kehittäminen | Innokylä (innokyla.fi)
- POPsote/ Vastaanottotoiminnan hoidon saatavuuden ja jatkuvuuden kehittäminen | Innokylä (innokyla.fi)
Hoitotakuun pilotit
- Kontinkankaan hyvinvointikeskuksen pilotti 10/2021 – 09/2022
- Pudasjärven pilotti 10/2021 – 09/2022
- Vastaanoton pilotit, Oulun eteläinen 09/2022 – 12/2022
- Vastaanoton pilotit, Tuira 09/2022 – 12/2022
- Suun terveydenhuollon pilotit
Kehittämisohjelman koulutukset
Digitaitava sote -työpajakokonaisuus
Hyvinvointialueen sote-henkilöstölle on järjestetty syksyn 2021 aikana digitaitoja parantavia työpajoja. Työpajat jatkuvat myös vuonna 2022.
Kansansairaudet hoitotyössä -täydennyskoulutus
Moniammatillisen työtavan pilotti
POPsoten Hoitotakuun kehittämisohjelma aloitti syyskuussa 2021 vastaanottojen moniammatillisen työtavan pilotin Kuusamon ja Pudasjärven terveyskeskuksissa sekä Oulun Kontinkankaan terveysaseman yhdessä tiimissä. Tarkempia tietoja pilotin etenemisestä Innokylästä. Pilotin tavoitteena on parantaa palveluiden laatua ja saatavuutta sekä hoidon jatkuvuutta.
Kehittämisohjelman tuloksia
- Hoitotakuu joulukuun 2021 tilanne ja jatkokausi (Powerpoint)
- Omaolon tilanne ja seuraavat vaiheet (PDF)
- Hoitoon pääsytiedot ja niiden luotettavuus
Kehittämisohjelman materiaalit
- Hoitotakuun esittely (PDF)
- Hoitotakuun henkilöstö 2023 (PDF)
- Hallituksen esitys hoitotakuun lainsäädännöstä lausuntokierrokselle
- Projektikoordinaattoreiden Margit Yli-Kotilan ja Janne Mäkelän haastattelu (Youtube)
- Hoidon tarpeen arviointiin perustuvat hoitoonpääsytiedot kuviona
Hoidon tarpeen arviointiin perustuvat hoitoonpääsytiedot Pohjois-Pohjanmaan alueella
- Hoitoonpääsytiedot lääkärit Pohjois-Pohjanmaa
- Hoitoonpääsytiedot sairaanhoitajat, terveydenhoitajat ym. Pohjois-Pohjanmaa
- Hoitoonpääsytiedot hammaslääkärit Pohjois-Pohjanmaa
- Hoitoonpääsytiedot suuhygienistit Pohjois-Pohjanmaa
Hoitoonpääsytiedot hammashoitajat Pohjois-Pohjanmaa