Ikäihmisten palvelujen kehittäminen
Etälääketieteen tuen keskuksen etäkonsultaation ja vastuulääkäritoimintamallin käyttöönoton tukeminen
Tavoitteena on etäkonsultaation ja hoidon tarpeen arvion laadun paraneminen, asiakkaan saaman hoidon tasalaatuisuus ja yhdenmukaisuus, ja että ennakoiva hoito ja kotiin annettavat palvelut vahvistuvat tasavertaisesti kaikilla alueilla. Tavoitteena on parantaa hoidon saatavuutta ja näin vähentää raskaita potilassiirtoja.
Tuetaan etälääketieteen tuen ja vastuulääkäritoimintamallin käyttöönottoa alueellisissa ikäihmisten palveluissa ja mahdollistetaan etädiagnostiikka tarvittavien laitteiden ja välineiden sekä resurssien avulla.
Keskitetty, yhtenäinen asiakasohjaus ja neuvonta ikäihmisille
Alueellisten asiakasohjauskeskusten käynnistäminen sekä toimintaa tukevien digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen. ”Yhden yhteydenoton taktiikka”. Hyvinvointi- ja palveluverkostojen integraatio kuntien, järjestöjen, yhdistysten ja muiden toimialueiden toimintoihin ja palveluihin asiakkaan ja ammattilaisen tueksi. Uusien innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen, sekä toimiminen osana Digitaalisen sote-keskuksen chat – ja videoneuvontapalvelua, sekä alueellisia ikäkeskusverkostoja.