Apuvälinepalvelujen ohjauskeskuksen perustaminen

Hyvinvointialueen perustamisen myötä Apuvälinepalvelut organisoitui uudelleen kattamaan koko alueen apuvälinepalvelut. Nykyiset, erilaiset käytännöt eivät mahdollista asiakkaiden tasavertaista kohtelua eivätkä taloudellisesti kestävää toimintaa. Aiempaa suuremman asiakasmäärän hoito, voimakkaasti kasvaneen kysynnän (lähetteet) ammattimainen käsittely, oikea-aikainen ja laadukas apuvälineiden ja vastaavan tekniikan kilpailuttaminen sekä yhtenäisten prosessien ja toimintamallien luominen ja jalkauttaminen vaativat koko apuvälinetoimintaa koordinoivan ohjauskeskuksen perustamisen ja toiminnan käynnistämisen pilotoinnin.

Tavoitteena on tehostaa lähetekäsittelyä, kohdentaa työntekijäresurssia oikein ja laajentaa hankintasopimuskattavuutta ja siten taata asiakkaille oikea-aikainen, laadukas ja mahdollisimman tasavertainen palvelu. Tavoitteena on myös saada huomattavia taloudellisia säästöjä ammattimaisesti toteutettujen kilpailutusten avulla ja parantaa työntekijöiden työhyvinvointia selkeyttämällä tehtävänkuvia ja prosesseja.